Regulamento

Regulamento GFNY Brasil

Regulamento GFNY Brasil

1. GFNY Brasil é uma corrida de bicicleta na qual os atletas são cronometrados individualmente.

2. Inscrição

2.1. A participação no GFNY Brasil está aberta a todos ciclistas com mais de 18 anos. É critério exclusivo da GFNY determinar o número total de participantes e a data de encerramento das inscrições.

2.2. Ciclistas que estejam cumprindo suspensão por uma federação por doping terão suas inscrições recusadas. Ciclistas que já cumpriram suspensões poderão participar do evento, porém não serão cronometrados, nem aparecerão nos resultados e largarão por último.

2.3. Cada competidor garante que sua condição física é compatível com a prova na qual está inscrito.

2.4. Cada competidor é responsável pela cobertura de seu seguro. A GFNY Brasil pode oferecer cobertura adicional a seu critério.

2.5. Inscrições não serão reembolsadas, transferidas ou diferidas. Nenhum atleta tem direito a reembolso de inscrição em caso de desqualificação.

2.6. A GFNY Brasil se reserva no direito de recusar ou revogar uma inscrição de qualquer participante a qualquer momento e/ou desqualificar qualquer indivíduo do evento.

3. Equipamento

3.1. Bicicleta: qualquer bicicleta que esteja em boas condições de circulação será permitida. Por questões de segurança, as seguintes bicicletas não são permitidas: bicicletas de triatlo, de contra-relógio, barras de triatlo /aerodinâmicas, bicicletas duplas, bicicletas propensas ou reclinadas, com assentos em cadeira (exceto para atletas especiais), bicicletas antigas do tipo penny farthing ou monociclos. Bicicletas que não apresentarem condições de segurança poderão ser retiradas do evento a qualquer momento.

3.2. Capacetes devem ser utilizados por todos os ciclistas durante toda a prova e devem estar com a cinta de queixo apertada enquanto estiverem pedalando.

3.3. Camisa: a camisa oficial do evento, do respectivo ano, deve ser utilizada todo o tempo, sem exceções. Usar uma camisa diferente acarretará em desqualificação.

3.4. Número da Bicicleta: a placa com o número e o chip de marcação devem ser presos ao guidão e estarem visíveis na frente da bicicleta a todo momento. Qualquer alteração no número acarretará em penalidade de tempo ou desqualificação e poderá interromper o bom funcionamento do chip.

3.5. Número da camisa: o bib com o número da camisa deve preso com alfinetes nos bolsos traseiros da camisa. Qualquer posicionamento errado, ou alteração na numeração pode acarretar em penalidade de tempo ou desqualificação.

3.6. Pulseira: a pulseira deve ser usada durante todo o evento.

3.7. Os ciclistas devem carregar ao menos uma câmara/pneu extra e uma bomba que esteja funcionando ou um cartucho de CO2.

3.8. O uso de headphones acarretará em desqualificação imediata.

4. Início

4.1. O início será as 7 da manhã, em Conservatória. Ciclistas sem a camisa oficial, números da bicicleta e da camisa (bib), capacete e pulseira no ponto de checagem não terão suas entradas autorizadas.

4.2. O pelotão de largada fecha às 6:15 da manhã. Se um ciclista estiver atrasado, ele/ela não poderá chegar à largada ou realizar a prova.

4.3. Linha de largada:

(1) VIP; campeões dos anos anteriores (geral, categoria por idade); convidados.

(2) Pelotões competitivos:

- (2.1) Top 10 de cada grupo por idade dos demais eventos GFNY World Championship.
- (2.2) Ciclistas da Elite (masculina e feminina) e top 10 das categorias Masters, de acordo com o ranking nacional de 2016 da Confederação Brasileira de Ciclismo (CBC). Para garantir sua presença no palotão da elite, cada ciclista deve enviar informação sobre sua categoria e posição no ranking para o inscricao@gfnybrasil.com.

(3) Demais ciclistas de acordo com suas categorias de idade (do mais novo ao mais velho).

GFNY Brasil se reserva no direito de limitar o primeiro pelotão aos top 10 dos atletas que finalizaram os eventos GFNY World, caso haja restrição de espaço.

(4) Ciclistas PCD com bicicleta especial


Os ciclistas devem iniciar em seu pelotão designado. Os competidores podem iniciar em currais mais atrás do que o seu designado. Caso haja tentativa de largar em um pelotão à frente, o competidor será desqualificado.

5. Competição

5.1. Todos ciclistas são cronometrados com chip do início ao fim. Ranking gerais são determinados por ordem de chegada. O ranking por idade é determinado pelo tempo líquido (chip). Apenas competidores que completarem o percurso estão elegíveis para o ranking competitivo e premiações. A GFNY Brasil se reserva o direito, a seu total critério, de alterar as regras caso considere apropriado.

5.2. Categorias:

Competição Individual

A categoria é determinada pela idade do ciclista no dia 31 de dezembro.

- 18-39 anos - masculino/feminino
- 40-44 anos - masculino/feminino
- 45-49 anos - masculino/feminino
- 50-54 anos - masculino/feminino
- 55-59 anos - masculino/feminino
- 60-64 anos - masculino/feminino
- acima de 65 anos - feminino
- 65-69 anos - masculino
- 70-74 anos - masculino
- acima de 75 anos - masculino

Competição por Equipe

Indivíduos também podem se registrar como membros de uma equipe para participar da GFNY Brasil Competição por Equipe.

- Cada equipe tem que ter no mínimo quatro atletas. Não há limite máximo de ciclistas por equipe.
- Os quatro melhores tempos serão considerados e ranqueados para determinar a equipe mais rápida.
- Todos os tempos das equipes serão totalizados e ranqueados.
- Os quatro melhores ciclistas da equipe vencedora receberão um troféu.
- Todos os membros de uma equipe estão elegíveis para premiação individual por grupo de idade.

Ele+Ela

Os dois ciclistas devem terminar a corrida com de um intervalo máximo de 30 segundos entre eles.

- Como é difícil encontrar dois ciclistas com as mesmas habilidades e condições físicas, empurrar, arrastar, encorajar, gritar e muitas outras formas de trabalho em equipe são permitidos.
- A competição Ele+Ela consiste em duas categorias por idade: sub-90 e acima de 90 anos, considerando o somatório das idades dos atletas.
- Membros de uma equipe Ele+Ela não estão elegíveis para as premiações individuais, pois a assistência entre eles está liberada nesta categoria.

5.3. Premiações serão distribuídas para os três primeiros colocados de cada categoria, aos campeões geral masculino e feminino e ao rei e rainha da montanha. A distribuição dos prêmios está a total critério da GFNY Brasil. Os prêmios que não forem coletados durante a premiação serão distribuídos a outros participantes. Os prêmios não serão enviados ou entregues a terceiros em nome do vencedor.

5.4. Todos protestos referentes a ordem de chegada devem ser examinados e resolvidos pelo Juiz Chefe, cuja decisão é final e sem apelação. É de responsabilidade dos ciclistas se familiarizarem com as regras do evento e percurso antes do início. Tomar rotas alternativas ou atalhos acarretarão em desqualificação da prova em andamento e banimento das futuras provas do GFNY Brasil.

6. Violação

6.1. Nenhum ciclista pode ser desrespeitoso com os diretores de prova, oficiais, staff, outros ciclistas, voluntários e espectadores.

6.2. Não é permitido o uso de linguagem obscena ou abusiva durante o GFNY Brasil.

6.3. Não é permitido nenhum tipo de agressão física a nenhum integrante do GFNY Brasil.

6.4. A violação de qualquer dos pontos acima acarretará em desqualificação e banimento dos eventos GFNY World.

7. Conduta

7.1. Os ciclistas devem obedecer todas as leis de trânsito, inclusive sinais e placas, exceto quando orientados o contrário pela polícia e/ou organização do evento. Violadores podem ser desqualificados do evento.

7.2. Nenhum ciclista deve fazer movimentos bruscos, de modo a interferir no progresso dos demais competidores, seja intencionalmente ou por acidente.

7.3. Qualquer ciclista que aparente perigo aos demais pode ser desqualificado do GFNY Brasil seja antes, durante ou depois do evento.

7.4. Puxar e empurrar, ou qualquer outra forma de contato físico entre ciclistas é proibido em todas as categorias, exceto Ele+Ela, na qual a ajuda é encorajada. Quaisquer tipos de dispositivos para puxar e empurrar são proibidos.

7.5. Não é permitido assistência de fora (como por exemplo, mas não restrito, a carros de equipe, carros particulares ou entrega de suprimentos na beira da estrada).


7.6. Caso um ciclista esteja no chão e em visível dificuldade, o próximo ciclista deve parar e esperar assistência médica chegar, incentivando a solidariedade entre os participantes, a não ser que já haja ao menos três pessoas ajudando. Você pode continuar caso: a) a vítima esteja bem ou b) assistência médica já tenha chegado. Ajude o próximo, um dia pode ser você.

7.7. Qualquer transgressão em relação aos pontos acima acarretará em desqualificação e banimento dos eventos GFNY World.

8. Meio Ambiente

GFNY Brasil tem o compromisso de proteger o meio ambiente. Favor descartar seu lixo ou comida nas lixeiras do evento. Urinar em público é proibido e pode levar à desqualificação e banimento dos eventos GFNY World.

9. Drogas de Aumento de Desempenho

9.1. O GFNY Brasil tem o compromisso de promover o esporte livre das drogas. O uso de Drogas de Aumento de Desempenho (DAD) é proibido durante a preparação e o evento. O GFNY Brasil se reserva no direito de realizar controle de doping antes, durante e após o evento.

9.2. Qualquer violação nas regras do World Doping Association (WADA) acarretará desqualificação, devolução da premiação e banimento de todos eventos GFNY World. GFNY Brasil compartilha resultados positivos de doping com os demais organizadores de eventos, assim como o público.

9.3. Caso um ciclista se recuse a ser testado, ele/ela será banido.

9.4. O ciclista que testar positivo no GFNY Brasil deverá reembolsar o valor do teste de doping. Ademais, tal ciclista deverá reembolsar o GFNY Brasil de qualquer dano a sua reputação que seja conseqüência de seu teste de doping. Caso o ciclista faça parte de uma equipe, esta poderá ser considerada responsável.

10. Aceitação de Risco 

Todos que correrem e competirem sob essas regras o fazem a seu próprio risco.

O GFNY Brasil ou seus oficiais não tem responsabilidade sobre qualquer tipo de perda ou lesão sofrida ou causada por qualquer pessoa na competição GFNY Brasil.

11. Mudança de Regras 

As regras podem ser alteradas caso julgado necessário, a total critério do GFNY Brasil.

Rules GFNY Brasil

Rules GFNY Brasil

1. GFNY Brazil is a bike ride where riders are individually timed.

2. Entry

2.1. Entry to GFNY Brazil is open to riders aged 18 or older. GFNY Brazil has the sole discretion over entry numbers and cut off dates.

2.2. Riders who are serving a ban by a federation for a doping violation will be refused. Riders who have served their ban are allowed to ride in the event but will neither be timed nor be in the results and will start last.

2.3. Each rider has to ensure that his/her health condition is sufficient for the event.

2.4. Each rider is responsible for having sufficient insurance coverage. GFNY Brazil may offer additional insurance at its sole discretion.

2.5. Entries are not refundable, transferrable or deferrable. No rider shall be entitled to an entry fee refund in case of disqualification.

2.6. GFNY Brazil reserves the right, in its sole and complete discretion, to deny entry, to revoke the entry application of any applicant at any time, and/or to disqualify any individual from the Event.

3. Equipment

3.1. Bike: any technically serviceable roadworthy bicycle is permitted. The following are not permitted for safety reasons: triathlon bikes, time trial bikes, triathlon/aero bars, tandems, prone bicycles, recumbent bikes and bicycles with chair seating (except for challenged athletes), penny farthings or mono cycles. Unsafe bikes can be banned at any time during the event.

3.2. Helmets must be worn by all riders at all times and have to be securely fastened with a chinstrap at all times while riding.

3.3. Jersey: the official event jersey of the respective year must be worn at all times. No exceptions. Wearing a different jersey will lead to disqualifica.

3.4. Bike number: the number plate with the chip timing straps on the back must be attached to the handlebar and be clearly visible from the front at all times. Any alteration of the number will lead to a time penalty or disqualification or the timing chips may not work properly.

3.5. Jersey number: the jersey number must be worn on the jersey pockets, attached by safety pins. Any wrong positioning or alteration of the number can lead to a time penalty or disqualification.

3.6. Wristband: the wristband must be worn at all times during the event.

3.7. Riders have to carry at least one spare tube/tire and a functioning pump or CO2 cartridge.

3.8. The use of headphones will lead to immediate disqualification.

4. Start

4.1. The start is at 7am in Conservatória. Riders without their GFNY Brazil jerseys, bike number, jersey number, helmet and wristband at the checkpoint will be refused access to the start area.

4.2. The starting corrals close at 6.15am. If a rider is late, he/she will not be able to cross George Washington Bridge on the road or be eligible for competition.

4.3. Start order:

(1) VIP: Returning champions from the previous year (overall, age groups), guests.

(2) Competitive corrals:

- (2.1) Top 10 of each age group of the previous GFNY World Championship.
- (2.2) Licensed racers in several corrals according to their ranking (men/female) and top 10 of the Master category according to the national ranking of the Brazilian Cycling Confederation (CBC, in the Portuguese acronym). To guaranty access to the front corral, each rider must submit his/her category and rank position to inscricao@gfnybrasil.com.

(3) General GF riders according to their age group (younger to older).

GFNY Brazil reserves the right to limit the front corral to top 10 finishers at GFNY World events if there are space constraints.

(4) Challenged athletes with hand cycles


Riders have to start in their designated corral. Riders are allowed to start in a corral further back than their designated corral. If a rider attempts to get in a corral further ahead than allocated he/she will be put in the last corral or disqualified.

5. Competition

5.1. All riders are timed by chip timing from start to finish. Overall rankings are determined by gun time. Age group rankings are determined by net (chip) time. Only riders who complete the full GFNY Brazil course are eligible for competition ranking and prizes. GFNY Brazil reserves the right, in its sole and complete discretion, to change the rules if deemed appropriate.

5.2. Categories:

Individual competition

Category is determined by rider’s age on December 31.

- 18-39 years - male/female
- 40-44 years - male/female
- 45-49 years - male/female
- 50-54 years - male/female
- 55-59 years - male/female
- 60-64 years - male/female
- 65 + years - female
- 65-69 years - male/female
- 70-74 years - male/female
- 75 + years - male

Team competition

Riders can also enter team members and compete in the GFNY Brazil Team Competition.

- Each team must have at least four athletes. There is no maximum number of members per team.
- The four best times will be considered and ranked to determine the fastest team.
- All team member times shall be timed and ranked.
- The top four riders from the winning team will win a trophy.
- All team members are eligible to win individual prizes per age group.

Him and Her

Riders must finish within 30 minutes of each other.

- Since it is sometimes difficult to find two riders with the same skill and physical condition, it is permitted to push, drag, encourage, or use other forms of incentive for team building.
- Him and Her competition has two categories: sub-90 and 90+, considering the sum of the ages of riders.
- Members of a Him and Her team are NOT eligible to win individual prizes, since mutual assistance is allowed in this category.

5.3. Prizes will be awarded to the top three in each category, to the overall male/female champions, and to the best male/female climbers. Distribution of the prizes is at the sole discretion of GFNY Brazil. Prizes not picked up at the awards will be distributed to other riders. Prizes will not be shipped or handed to anyone but the winner.

5.4. All protests concerning the order of finish shall be examined and resolved by the chief judge, whose decision is final and without appeal. It is the rider’s responsibility to familiarize himself/herself with the rules of the event and the course before the start. Taking alternate routes or cutting the course short leads to disqualification from the current competition and to a ban at future GFNY Brazil.

6. Abuse

6.1. No rider may be disrespectful toward race directors, officials, staff, riders, volunteers or spectators.

6.2. No rider may use foul or abusive language during GFNY Brazil.

6.3. No rider may assault anyone connected with GFNY Brazil.

6.4. Any of the above will lead to disqualification and a lifelong ban GFNY World events.

7. Conduct

7.1. Cyclists have to obey all laws of the road including traffic lights and stop signs unless overwritten by police. Violators may be disqualified from the event.

7.2. No rider may make an abrupt motion so as to interfere with the forward progress of another rider, either intentionally or by accident.

7.3. Any rider who appears to present a danger to the other riders may be disqualified by GFNY Brazil either before, during, or after the event.

7.4. Pushing or pulling or any other physical assistance among riders is prohibited in all categories except the Him and Her categories where pushing or pulling is encouraged. Devices of any sort to pull or push are not allowed.

7.5. No outside assistance is allowed (incl. but not limited to team cars, personal support cars or handing in supplies from roadside).


7.6. If a rider is lying on the ground and is visibly in difficulty, any following rider has to stop and help unless there are already at least three people helping. You may continue if a) the victim is fine or b) medical personnel has arrived. Help others; you may need it one day.

7.7. Any misconduct with respect to the above will lead to disqualification and a lifelong ban GFNY World events.

8. Environment

GFNY Brazil is committed to protecting the environment. Please discard trash or food in the designated trash bin. Any urinating in public is prohibited and can lead to disqualification and a lifelong ban at GFNY World events).

9. Performance Enhancing Drugs

9.1. GFNY Brazil is committed to a drug free sport. Performance Enhancing Drugs (PED) are prohibited in preparation for and during GFNY Brazil. GFNY Brazil reserves the right to enforce doping controls before, during and after the event.

9.2. Any violation of World Anti Doping Association (WADA) rules will lead to disqualification, reclaim of prizes and a lifelong ban at Gran Fondo New York, Inc. events (including but not limited to GFNY Brazil World events). GFNY Brazil shares positive doping controls with other event organizations as well as the public at large once USADA determined a rule violation.

9.3. If a rider declines to be tested, he/she will be banned.

9.4. A Rider who tests positive at GFNY Brazil will have to reimburse the cost of the doping control. Furthermore, such rider has to reimburse GFNY Brazil for any damages to its reputation that are a consequence of his/her positive doping control. If the rider is part of a team participating at GFNY Brazil, the team can be held liable for this damage.

10. Acceptance of Risk

All those who ride and compete under these rules do so at their own risk.

No liability shall attach to GFNY Brazil or any of its officials with respect to any loss or injury sustained or caused by anyone competing or riding in GFNY Brazil.

11. Rule Changes

Rules can be altered if deemed necessary at sole discretion of GFNY Brazil.